Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    MAZLÍČKOVÉ

    Titul: Mazlíčkové

    Role: Marcela

    Premiéra: 5. února 1974

    Režie: Otto Haas

    Rozhlasové role

     

    Původní český muzikál zachycující zářivou i odvrácenou stranu pop-music. Pro Hudební divadlo v Karlíně ho napsali libretista Jiří Bednář, hudební skladatel Václav Zahradník a textař Pavel Vrba. Hlavní hrdinkou je Helena, která pracuje v prodejně gramofonových desek a taky amatérsky zpívá. Chodí do klubu, kde její kamarádky obdivují místní hvězdu kapely Vesuv Boba. Ten zprvu vystupuje jako nafoukaný frajer, ale ve skutečnosti je to poctivý kluk. Jednou Bob, který se vlastně jmenuje Martin, vytáhne Helenu na jeviště. Dívka tak poprvé zazpívá před publikem a má úspěch. Vedoucí prodejny, kde Helena a její kamarádka Yvetta pracují, nerad vidí její koketování s muzikou. Helena začne zpívat s Bobovou bigbítovou kapelou a prožijí spolu první lásku. Hlavní hrdinka příběhu se přihlásí do soutěže amatérských zpěváků Zlaté chrastítko a vyhraje ji. Hned ji začnou obletovat lidé ze světa šoubyznysu. Zkušený profík, skladatel Petr Bárta jí dává profesionální rady, stejně jako jeho partnerka, zpěvačka Marcela Hanušová. Helenu pak osloví i jeden z porotců, televizní režisér Malík, věší jí trochu bulíky na nos, a padne zmínka i o jejím možném vystoupení v televizi. Umělecký poradce Johny Chaloupka Heleně nabízí spolupráci, má kontakty na studia, vydavatelství, atd… Nakonec se domluví. Z Heleny se rychle stane hvězda, jezdí po zájezdech, má první fanoušky. Na zkoušení s původní Bobovou kapelou a zpívání na zapadlých štacích za pár korun už nemá moc čas a ani náladu. Nabírá první manýry celebrit a s kapelou Vesuv i s Bobem se nakonec ve zlém rozejde. Po čase už je Helena součástí světa pop-music, zpívá v televizi, mimo jiné i ústřední píseň muzikálu Mazlíčkové. Sbližuje se s jejím dvorním skladatelem Petrem, který se jí svěřuje se svým splínem, ideály vystřídala deziluze, nedělá muziku pro umění, ale pro kšeft. Helena tomu nerozumí, je pořád naivní idealistka. Stanou se z nich milenci, jenže tajně, Petr příliš kalkuluje a oficiálně pořád žije s Marcelou. Jednou přijede Helena s ostatními do klubu, kde začínala a setká se s Bobem, usmíří se. Bob je ale z povýšenecké umělecké smetánky znechucený. Děj muzikálu začíná pozvolna odhalovat odvrácenou stranu světa pop-music. Petr jde z mejdanu do mejdanu a na práci začíná kašlat. Nepíše Heleně nové písně, což mu Johny Chaloupka vyčítá. Útěchu nachází u Marcely, která už má také nejlepší léta své kariéry za sebou. Když vyjde najevo, že je Helena s Petrem těhotná, její manažer Johny se k ní zachová velmi surově. Vyčte jí, že je hvězda na jedno použití. Dívka je vystresovaná a znechucená z toho, jak se k ní chová, navíc je zhnusená i sama ze sebe proto, že zradila lásku pro kariéru. Nejvíc ji zraní, že Petr pochybuje o tom, jestli má dítě právě s ním. Helena si sáhne na život, ale naštěstí nezemře, skončí v nemocnici, o dítě však přijde. Petr za ní přijde do nemocnice a rychle pochopí, že s jejich láskou je konec. Za Helenou přijde i Marcela a obě si porozumí. Helena se stydí za to, co udělala a změní své životní hodnoty. Je jí sympatická Marcelina moudrost. Pochopí, že Marcela umí rozpoznat, co je pravé umění a co jen mladá sláva…. Po uzdravení se Helena vrací mezi své staré kamarády. Její kariéra v pop-music byla krátká a skončila neslavně. V klubu se zase potkává s Bobem a její staří dobří známí jí opět vezmou mezi sebe.

    Původní český muzikál, který se v Hudebním divadle v Karlíně hrál úspěšně několik sezón, dal příležitost mnoha interpretům ukázat nejen pěvecké, ale i herecké kvality. Velkou příležitostí byl pro Danu Matějkovou, Evu Brožkovou a Milenu Zahrynowskou v roli Heleny, pro Aleše Ulma a Ladislava Županiče v roli Boba. Televizního režiséra Malíka ztvárnil s komikou sobě vlastní Karel Effa a protřelého manažera Johnyho Chaloupku zkušený Karel Fiala. V roli zpěvačky Marcely se pak alternovaly Hana Talpová a Laďka Kozderková. Byla to pro ni příležitost zahrát si živoucí postavu ze současnosti, plnou skepse a rezignovaného smutku nad zvolna vyhasínající kariérou. Tuto dosud nevyužitou polohu svého herectví dokázala prezentovat velmi přesvědčivě a opět zaujala i pěveckým výkonem v písních „A řek´by pojď“ a „Bůh ví“. Obojího si všímá recenze z deníku Práce. „Odkvétající zpěvačka Marcela je od začátku do konce skutečností života a jde i nad autorský záměr, dík ovšem také podání výtečné Ladislavy Kozderkové. Ukazuje všestrannost svého talentu i ve vážných postavách s těžkými songovými party.“ Další kritici ocenili Laďčin temně zabarvený hlas a lahodné podání písní, které měsíčník Melodie označuje za nejlepší z celého představení. Z premiéry Mazlíčků se také dochovala hodnotící zpráva dramaturga Luboše Šterce. Najdeme v ní i zmínku o roli ztvárněné Laďkou Kozderkovou. „Protikladem mladé zpěvačky je Marcela, zpěvačka, která má svůj zenit už za sebou. Alternuje zde Laďka Kozderková a Hana Talpová. Výkon Kozderkové má vysokou úroveň ve všech složkách, její píseň ve II. díle je snad nejlepším místem celé hry.“ Muzikál Mazlíčkové se také dočkal rozhlasového zpracování a díky tomu se v upravené verzi dochoval dodnes.

    Autor: Jan Herget