Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    VRAŽDA VE VARIETÉ

    2 Role: Ida Virta

    Premiéra: 18. května 1981

    Režie: Mojmír Weimann

    Písně

    Původní český muzikál napsaný pro Hudební divadlo v Karlíně s ústřední postavou sympatického kapitána Exnera. Při kouzelnickém výstupu iluzionisty Carolliho ve Varieté Mars s bednou určenou ke zmizení náhodně vybrané divačky vypadne z této truhly mrtvola mladé ženy se znetvořeným obličejem. Mezi diváky je náhodou kapitán Exner, který si přivolá své kolegy Beránka (Leoš Kaltofen) a Vlčka (Miro Grisa) a hned se pouštějí do vyšetřování. První informace o dění v zákulisí se dozvídají od inspicientky Březinové, topiče Borovce a kantýnské Chrobáčkové. Do divadla běžně přichází spousta lidí i ze sousední estrádní agentury a to spojovacími dveřmi u rekvizitárny, kde měl svou kouzelnickou bednu Carolli, civilním jménem Karlíček. Na tom místě najdou vyšetřovatelé stopy krve. Sekretářkou v agentuře je Dana Kučerová, která Exnerovi hned padne do oka. Soustředí se ale na výslech zdejších zaměstnanců ředitele Korába a pana Rubeše. Dana Kučerová pozná podle fotografií v oběti svou kolegyni paní Hruškovou. Byla sice vdaná, ale její milenecké avantýry byly veřejným tajemstvím. Od Dany se Exner dozví i o tom, že paní Hrušková měla momentálně poměr s kolegou z agentury Rubešem. Manžel pan Hruška je zprávou o smrti své ženy zdrcený, i když měl také dívčí avantýry. Vyšetřovatel Beránek se vydá za kamarádkou paní Hruškové, Kitty Tovarovou, majitelku tanečního studia, ale nic podstatného se nedozví. To kapitán Exner je úspěšnější. Při schůzkách s Danou se dozví o tom, že paní Hrušková, která vystavovala estrádním umělcům smlouvy, od nich velmi často dostávala různé prezenty. Například i od Daniny sestry Niny za angažmá v baru Omega. Právě tam se pak přesouvá vyšetřování. Kapitán Exner se tam setkává se zpěvačkou z Varieté Idou Virtou, která se mu svěří s tím, že právě v baru Omega se obvykle sjednávají zahraniční angažmá a klíčovou osobou je v těchto případech pan Rubeš. Na baru zavede kapitán Exner neformální hovor i se sestrou Dany Kučerové Ninou, která mu upřesní detaily o podnicích v zahraničí, kam čeští umělci díky agentuře jezdí.

    Kouzelník Karlíček s obětí spolupracoval jako tipař a vybíral v zahraničí vhodné podniky pro české umělce. Důležitou roli hraje v celém případu také informace o tom, že paní Hrušková byla těhotná. Proto kapitán Exner navštíví gynekologa doktora Sterna, který pracuje pro agenturu. Při odchodu z ordinace kapitána na ulici někdo přepadne, sebere mu notes se všemi zápisky a záhadně zmizí. Zatímco se kapitán zotavuje v nemocnici z přepadení, vyšetřování pokračuje a rozuzlení se odehraje klasickou rekapitulací za přítomnosti všech podezřelých přímo na místě činu, ve Varieté Mars. Vražedným nástrojem bylo těžítko ze stolu pana Rubeše, ten ale vinu odmítá. Víc ho trápí, že vyšetřování odhalilo jeho podvody se smlouvami, ve kterých byly zásadní rozdíly mezi cizojazyčnými originály a českými překlady. Součástí tohoto komplotu byla ještě tanečnice Tovarová, která vybírala dívky a kouzelník Karlíček, vybírající vhodné podniky v zahraničí. Na tyto čachry přišel kotelník Borovec a hlásil to před časem řediteli Korábovi, ten ale nic nepodnikl. Ředitelovu lež kriminalistům potvrdí i nahrávky, které si Hrušková pořídila při jejich hádkách. Vydírala ho a svého milence Rubeše kvůli těhotenství taky. Klíčovým důkazem jsou pak otisky prstů ředitele Korába na kouzelnické bedně, do které paní Hruškovou ukryl. Vrah je tedy odhalen, podvodníci se smlouvami také a kapitán Exner si může plánovat slibnou budoucnost se sympatickou Danou Kučerovou.

    Z dnešního pohledu spíš úsměvný pokus o původní muzikál z atraktivního prostředí, který se od tehdejších operet a naivních zpěvoher odlišoval kombinací kriminální zápletky, civilního herectví a současného dějového prostředí. Dobová kritika tuto snahu oceňovala, stejně jako přirozené herectví Ladislava Županiče v hlavní roli kapitána Exnera. Ostatní herci, zejména ti, kteří byli víc doma v klasické operetě, působili přeci jen trochu naivně a bezradně. Laďka Kozderková si v tomto krimimuzikálu zahrála v podstatě epizodní roli zpěvačky Idy Virty. Zpívá dvě písně a s vyšetřovatelem Exnerem má jen jeden krátký dialog. I přes to se o jejím výkonu zmiňuje hned několik dobových recenzí. Bohuš Štěpánek v Mladé frontě ocenil její suverenitu a kritik publikující pod zkratkou sp v Lidové demokracii píše: „Laďce Kozderkové je role atraktivní zpěvačky velice blízká a svým projevem se značně odlišuje od představitelek dalších ženských rolí, které se nezbavily poněkud afektovaně operetního projevu v dialozích.“ Z dnešního pohledu je zvláštní, že právě tento muzikál Vražda ve varieté si vybrala Československá televize a pořídila jeho záznam. Na jevišti Hudebního divadla v Karlíně se v té době hrály jistě povedenější muzikály, na druhou stranu je třeba uznat, že záznamy velkolepých zahraničních titulů není možné pořizovat kvůli autorským právům. Televize proto mohla sáhnout jedině po domácím titulu, kterých bylo v té době minimum. Vražda ve varieté je paradoxně jedinou karlínskou inscenací, ve které Laďka Kozderková hrála a jejíž záznam se dochoval.

    Autor: Jan Herget