Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    HODINÁŘOVA SVATEBNÍ CESTA KORÁLOVÝM MOŘEM

    Rok dokončení: 1979

    Role: Řeznice Šárka

    Režie: Tomáš Svoboda

    Premiéra: 1. 8. 1980

     

    Děj tohoto filmu se popisuje velmi obtížně. Snad se dá říct, že tři dirigenti si vytkli nesnadný cíl: stvořit milostný příběh se vším všudy. Hlavními postavami tohoto příběhu jsou řeznice Šárka a hodinář Ctirad – hrají je Laďka Kozderková a Luďěk Sobota. Šárka chtěla být původně zpěvačkou, pak mořeplavkyní, takže má slabost pro umělce a na dvoře malostranského domu si postavila malý koráb. Ctirad je naproti tomu nemotora, toužící po opravdové ženě, kterou se mu ale pro jeho neprůbojnost nedaří získat. Tři dirigenti, jejichž supervizorem je otrlý divadelní nápověda, hýbají s těmito a dalšími postavami jako s šachovými figurkami a mnohdy si ani oni sami nevědí rady. Do cesty přicházejí jak zcela reálné, tak bizarní postavy a postavičky, které s dějem často ani trochu nesouvisejí, prostě se jen objeví. Díky nespoutané fantazii hybatelů děje se Ctirad se Šárkou ocitají v řeznictví, v televizní estrádě nebo uvnitř panelákového bytu bez střechy. Jindy zase pobíhají ve svatebních šatech po louce s růžovým selátkem v náručí, aby se pak vznesli v koši nafukovacího balónu. Ani svou svatbu nakonec nestihnou a tak si Šárčin tatínek vezme Ctiradovu maminku. Název filmu dojde doslovného naplnění až v samém závěru, kdy flegmatický nápověda ukáže divákům moře malých skleněných korálků.

    Žánrově těžko zařaditelný film balancuje na hraně dadaismu, surrealismu a crazy komedie. Jeho stavba do velké míry stojí na doslovném znázorňování slovních obratů a hříček, takže vlastně klopýtá od gagu k gagu. Dobová i dnešní hodnocení tohoto snímku jsou vesměs nepříznivá, ovšem najdou se i jeho příznivci, kteří naopak vyzdvihují absurdnost, hravost a nadsázku této filmové rarity. Pro herce to až tak kreativní a profesně kvalitní příležitost nebyla a proto je škoda, že právě role řeznice Šárky je jedinou hlavní rolí Laďky Kozderkové v českém filmu. Sice si tu i zazpívala, ale pod taktovkou tří dirigentů před kamerou a avantgardního režiséra Tomáše Svobody za kamerou, dostala jen minimum příležitosti ukázat, jakých hereckých proměn je schopna.

    Autor: Jan Herget