Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    NÁLEDÍ

    Rok výroby: 1982

    Role: Kateřina Klásková

    Režie: Jiří Vanýsek

    Premiéra:

     

    Malá televizní komedie o tom, co se všechno může přihodit, když řidič nedává pozor na namrzlé silnici. Hlavní hrdina Libor Páleník, kterého hraje Oldřich Navrátil, jednoho dne při cestě do práce myslí při řízení víc na svou mladou sekretářku, než na silniční provoz a tak na náledí nedobrzdí. Nabourá neznámou sousedku ze sídliště Kateřinu Kláskovou a tu hraje Laďka Kozderková. V zápětí se spolu sejdou v autoservisu, kde mají oba společného známého Kamila. Ten oběma slíbí rychlou opravu auta, ale po obou žádá malou protislužbu. S Kateřinou si domluví rande a od Páleníka si zase vypůjčí klíče od bytu. Ten je totiž volný, protože Páleníkova manželka odjela s dětmi k babičce. Kateřina zprvu odolává návrhům neodbytného automechanika, nakonec ale k večerní návštěvě svolí. V bytě si pak počíná docela všetečně a začne si zkoušet šaty, které najde v obýváku. Toho se snaží automechanik Kamil využít, ovšem Kateřina jeho pokusy rázně utne. Když se pak do svého bytu vrátí jeho pravý majitel Páleník, zjistí, že šaty jeho manželky jsou roztržené. Od Kamila pak získá adresu paní Kláskové a přinese jí šaty ke spravení. Než si je ovšem přijde vyzvednout, donese se k natvrdlému manželovi paní Kláskové, že jeho žena chodí po večerech do Páleníkova bytu. Finále této zápletky se dá snadno odhadnout: Páleník si přichází pro spravené šaty a cholerický Klásek, v podání Miroslava Donutila, ho neomaleně srazí ze schodů. Páleníka odváží sanitka se zlomenou nohou, čemuž nechápavě přihlíží sekretářka Zdenička, se kterou se Páleník právě chystal na tajný výlet. V poslední scéně se pak Kláskovi společně přicházejí omluvit, ale před Páleníkovou manželkou se do vysvětlování celé události tak nešťastně zapletou, že skutečná i domnělá nevěra pak vyjde nastejno.

    Scénáristou a režisérem této komedie je Jiří Vanýsek, se kterým Laďka Kozderková v brněnském televizním studiu spolupracovala mnohokrát. V tomto televizním filmu dostala příležitost zahrát si moderní ženu, která si je dobře vědoma svých půvabů. Ve scénách, kdy Kateřina s automechanikem Kamilem balancuje na pokraji nevěry je Laďka Kozderková najednou kamarádská, přímá holka, která se touto stylizací snadno vymaní z jeho náruče. V dialozích s manželem, který ji podezírá z nevěry, projde na relativně malé ploše od naivní nechápavosti, přes otrávenost až k uraženosti. Manžela tím zpracuje přesně tak, jak se jí to hodí; do pozice prosebníka, který se za svou žárlivost omlouvá. A najednou je tu něžnost a odlehčené manželské škádlení. V této scéně s Miroslavem Donutilem ukázala Laďka Kozderková jasně, jak barvitého projevu je schopná a s jakou přirozeností dokáže všechny odstíny manželského vztahu ztvárnit, a ještě navíc s velmi citlivou komediální nadsázkou. Závěrečná scéna, kdy dochází ke konfrontaci manželů Kláskových a Páleníkových, je obohacena o spontánní improvizaci, ve které má Laďka Kozderková přirozeně navrch a dojde i na výkřiky a energickou výměnu názorů.

    Tento film se v televizi vysílá jen občas, ale ve výčtu hereckých rolí Laďky Kozderkové zaujímá určitě důležité místo.

     Autor: Jan Herget