Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    PÍSEŇ PRO RUDOLFA III.

    Rok výroby: 1967

    Role: Zpěvačka, hradní paní

    Režie: Jaromír Vašta

    Premiéra: 20.10. 1967, 31.12. 1967

    Diskografie

    Jde o originální televizní seriál z druhé poloviny 60. let. Podílel se na něm podobný realizační tým jako na přecházejících pořadech nazvaných Vysílá studio A, ve kterých vystupovali populární zpěváci, dirigenti, textaři a muzikanti. Píseň pro Rudolfa III. Však už byl víc televizní seriál s příběhem, než písničkový pořad. Děj byl v podstatě jednoduchý. Řezník Rudolf Vandas je svérázný prodavač, otec a manžel. Ve svém obchodě má rád pořádek a s chutí glosuje dění ve svém okolí. Jeho manželka je starosvětsky poslušná, někdy možná až příliš. Zato šestnáctiletá dcera Šárka má kuráž, ideály a chuť vzdorovat. Její poeticky naivní nápadník jí jednoho dne daruje křeslo, které má kouzelnou moc. Každý, kdo do něj usedne se probudí ve svém snu a stane se jeho reálnou součástí. V každém díle tohoto seriálu pak sledujeme příběhy, ve kterých se Šárka či její otec ocitají v různých prostředích, o kterých sní. Děj v těchto snových pasážích vždy konvenuje a nebo reaguje na realitu, která aktéry příběhu dopaluje nebo jinak podněcuje v reálném životě. Proto se v prvním díle Šárka setkává se všemi svými zpěváckými idoly a tato plejáda hvězd se pak vrací v každém z dalších příběhů. Někdy se rodina řezníka Vandase ocitá na dvoře Albrechta z Valdštejna, jindy se Šárka se svým nápadníkem stávají členy lupičské bandy, která bravurně vyloupí národní banku. Téma odlišných názorů rodičů a dětí na styl oblékání zachycuje díl s názvem Miss Diorling a v posledním vánočním díle sledujeme příběh zrození Ježíše v podání zpěváků, coby biblických postav.

    Scénáristou seriálu byl Jaroslav Dietl a hlavní roli řezníka Vandase hrál Darek Vostřel – tehdejší ředitel divadla Rokoko. Seriál unikátním způsobem zachycuje tání ledů v druhé polovině 60. let a zvlášť v dílech z roku 1968 je silně cítit aktuální atmosféru pražského jara. Rudolf Vandas svérázně komentuje dění na politické scéně a promítá obecné otázky proměny socializmu do každodenního života a naopak. Jeden z dílů, ze kterého se dochovalo jen několik němých fragmentů, byl natočen několik dní po srpnové okupaci a v následujícím díle nazvaném Hrabě Monte Christo zazněla slavná píseň Marty Kubišové Modlitba. Není divu, že hlavní aktéři svou účast na tomto seriálu odnesli zákazem činnosti a v následujících dvaceti letech prakticky zmizeli z umělecké scény.

    V plejádě tehdejších pěveckých hvězd, jakými byli Eva Pilarová, Václav Neckář, Karel Gott, nebo Karel Hála si jednoznačně všimneme i Laďky Kozderkové a to zřejmě díky jejímu angažmá v divadle Rokoko. Téměř všichni členové Rokoka dostali v tomto seriálu příležitost a začínající zpěvačka Laďka Kozderková se představila hned ve dvou dílech. V díle Miss Diorling se řezník Vandas ve snu promění ve věhlasného modního návrháře a v rámci módní přehlídky ho okouzlí jedna z dívek – Laďka Kozderková. V reprezentativních prostorách Parkhotelu zazpívá hit Dusty Springfield „Jarní víra“. Později se v tomto díle objeví ještě jednou. To když Pavel Novák zpívá českou verzi hitu od Mamas and Papas Monday Monday a to jako tělocvikář v tělocvičně plné gymnastického nářadí. O dívčí pěvecký doprovod se postaralo duo Kozderková, Zelenková. Zatímco Laďka Kozderková tu vystupuje s blonďatým drdolem a působí jako dívka střední škole už odrostlá, Jitka Zelenková jakoby teprve dorůstala do krásy.

    S Laďkou Kozderkovou se potkáváme ještě v dalším díle, který se odehrává na dvoře Albrechta z Valdštejna. Tady vystupuje jako hradní paní, která dá Šárku s jejím mladým rytířem nemilosrdně mučit a pak zazdít v hradním sklepení. To vše za tónů písně „Tak už pojď“. Objeví se pak ještě ve scéně, kdy jako hradní paní pořádá velkolepou hostinu a v těchto záběrech ji televizní kamera zřejmě jedinkrát zachytila společně s jejím prvním manželem, trumpetistou Richardem Kubernátem.

    V tomto seriálu dostala Laďka Kozderková prostor jen jako zpěvačka a není divu. V té době se této profesi věnovala naplno a herecká kariéra ji teprve čekala. Obě velké písně, které tu zazpívala, tedy Jarní víra a Tak už pojď ve stejné době vydal Supraphon na gramofonových deskách. V dílech z roku 1968 už Laďka Kozderková nevystupuje, zřejmě proto, že ji čekaly mateřské povinnosti a musela vystupování omezit.

    Autor: Jan Herget