Nejnovější komentáře

    Počítadlo návštěv

    TOPlist

    TELEVARIETÉ

    televariete84_3 Rok výroby: 1979, 1984

    Role: zpěvačka, sekretářka Miluška

    Režie: Pavel Háša

    Premiéra: 22.12. 1979, 15.12. 1984

     

    Televarieté je v historii televizní zábavy doslova legendou. Dvojice průvodců – Vladimír Dvořák a Jiřina Bohdalová bavila diváky od půlky 70. let až do smrti Vladimíra Dvořáka v roce 1999. I když šlo v podstatě o estrádní revue, která je často prezentována jako výkladní skříň normalizační zábavy, tento pořad navzdory předpovědím přetrval i po roce 1989 a své diváky měl ještě i následujících 10 let. Hlavní devizou byli bezesporu dva ústřední protagonisté, kteří vtipnými dialogy a scénkami propojovali jednotlivá čísla. Ta pak byla velmi různorodá. Jak už sám název napovídá, na scéně Hudebního divadla v Karlíně vystupovali v tomto pořadu varietní a cirkusoví umělci, artisté, kouzelníci, žongléři i krotitelé šelem. Byla tu i taneční a baletní čísla a samozřejmě velmi pestrá plejáda zpěváků. Od zahraničních hvězd a hvězdiček, přes Josefa Zímu, Yvettu Simonovou až po zlatého slavíka Karla Gotta. A mezi mnoha jinými vystoupila v Televarieté několikrát i Laďka Kozderková a to nejen jako zpěvačka, ale i herečka.

    Poprvé to bylo v roce 1979 s písní Letní ukolébavka. Hit Summertime z gerschwinovy opery Porgy and Bess si Laďka Kozderková zazpívala za doprovodu orchestru Československé televize ve velmi kvalitním a moderním aranžmá. Podařilo se jí vystihnout lyrickou melancholičnost skladby, sílu svého hlasu neprodávala od prvních tónů, ale píseň naopak interpretuje zlehka a jemně. Zato se však naplno odvázala ve střední části, kdy volně jazzově improvizuje.

    Podruhé vystoupila Laďka Kozderková v Televarieté na sklonku roku 1984 a to už jí dvojice průvodců přivítala jako speciálního hosta. V krátkém rozhovoru stihl vladimír Dvořák mimo jiné poznamenat, že teď už o pořadu nikdo nemůže říct, že nemá vysokou laťku. A vzápětí už Laďka kozderková ovládla jeviště spolu s pánským baletem v roztančené choreografii písně Pigalle. Tento hit, který u nás zpíval především Milan Chladil, představila divákům s novým textem a opět za doprovodu orchestru ČST. Instrumentace pod taktovkou Václava Zahradníka byla moderní, hravá a velmi precizně zpracovaná. Při zpěvu této písně vidíme Laďku Kozderkovou ve skoro klasické operetní róbě, s parukou plnou loken a pavími péry na hlavě. Ač členka hudebního divadla, v takovém kostýmu vystupovala jen výjimečně, ovšem v Televarieté si jej s chutí užila. A nemůže samozřejmě chybět grandiózní finále celé písně – na ramenou a později v náručí tanečníků.

    Jako speciální host pak ve stejném vydání vystoupila Laďka Kozderková ještě jednou a to ve scénce, která se jmenuje „Výzkumný ústav chůze“. Zde hraje sarkastickou a jemně ironickou sekretářku Milušku, která glosuje názory svého šéfa, profesora Šlápa. Společně očekávají návštěvu kolegyně Hňácové z ústavu pro normalizaci kroků, která jim chce předvést svůj nový objev. Hlavní fór a vtip této scénky je v tom, že všichni chodí naprosto „švihlým“ způsobem chůze. Každý má svůj styl – profesor při každém kroku kroutí nohama v kolenou, Miluška jednu nohu vykopává, jako by přeskakovala hadici od luxu a kolegyně Hňácová poskakuje a vykopává nohy střídavě dopředu i dozadu. To vše doplněno vtipnými dialogy a korunováno logicky očekávanou pointou. Objevem kolegyně Hňácové je totiž člověk, který chodí naprosto normálně.

    Tato scénka mohla skončit fiaskem, ale stal se pravý opak a je dnes po právu zařazena mezi poklady archivu televizní zábavy. A tak se diváci mohou znovu a znovu bavit pohledem na tři dospělé lidi, kteří komicky, skoro jako klauni, poskakují po scéně a s vážnou tváří hovoří o chůzi jako o vědecké disciplíně. V této scénce vystupuje Laďka Kozderková opět v paruce, tentokrát ve stylu účesů z 20. let. Proč, to se diváci dozvědí až při závěrečné děkovačce, na kterou už všichni účinkující přicházejí v civilu, a Laďku Kozderkovou vidíme ostříhanou na kluka. Směje se jako ostatní, znovu předvádí „švihlou“ chůzi a diváci se dobře baví. My ovšem dnes víme, že Laďka Kozderková měla tehdy vlasy ostříhané nakrátko proto, že nedlouho před tím absolvovala ozařování a chemoterapii.

    Autor: Jan Herget